Rubriky a štítky ve WordPressu

4 minuty čtení

slovník pro počítačové blondýny

Jaký je mezi štítky a rubrikami rozdíl?

Rubriky ve WordPressu

Každý článek, který na svém webu publikuješ, musí být zařazený do nějaké rubriky. Pokud ji sama článku nenastavíš, WordPress automaticky zařadí článek do rubriky, která je nastavena jako Výchozí rubrika pro příspěvky.

Výchozí rubrika příspěvků
Jak nastavit výchozí rubriku příspěvků

Článek můžeš zařadit i do několika rubrik najednou.

Rubriky můžeš dál dělit na podkategorie, ty pak na další podkategorie atd. Pokud článek zařadíš do některé podkategorie, bude se automaticky zobrazovat jak ve výpisu dané podkategorie, tak i ve výpisu kategorie, která je jí nadřazená.

Rubriky jsou pro orientaci čtenářů základ. Měla bys je vytvořit tak, aby z nich bylo jasné, čím se na svém webu zabýváš. Jsou to hlavní okruhy, do kterých se dá rozdělit veškerý obsah. Nemělo by jich být moc, aby se v nich čtenáři snadno orientovali.

Vol je tak, aby články postupně přibývaly ve všech rubrikách. Přemýšlej o tom, jestli k danému tématu opravdu budeš psát i další články.

Když přirovnám web k nějaké naučné knize, jsou rubriky něco jako kapitoly v obsahu, které mohou mít dílčí kapitoly (podkategorie). Proto také rubriky často jsou součástí hlavního menu (buď přímo, nebo jako podkategorie položky Blog apod.).

Štítky ve WordPressu

Největší rozdíl je v tom, že štítky jsou volitelné. To znamená, že články můžeš zveřejňovat, aniž by byly jakkoli oštítkované.

Další rozdíl oproti rubrikám je v tom, že štítky jsou všechny na stejné úrovni, nelze je do sebe vnořovat (dělit na „podštítky“).

Většinou štítky blíže specifikují, o čem článek je. Bývá jich víc než rubrik a postupně na webu přibývají. Zde na Brouzdališti sdružují články, které se týkají stejného nástroje (WordPress, Malování, Excel…) nebo typu technikálií (obrázky).

štítky na Brouzdališti
Aktuálně používané štítky na Brouzdališti

Protože budou postupně přibývat podle toho, kdo všechno se na práci na Brouzdališti bude podílet, bylo by nepraktické použít toto dělení na rubriky. Štítky jsou pro propojení článků k jednomu nástroji proto mnohem praktičtější.

U štítků nemusíš řešit, jestli k nim stále nějaké články přibývají a nejsou už „mrtvé“. Nejsou součástí menu, takže neaktuální články ve výpisech nijak nebudou kazit dojem z webu.

Když se vrátím k přirovnání k poučné knize, tak tam by štítky byly položky v rejstříku na konci.

Dává to smysl?

Je to už trošku jasnější? Neváhej a ptej se 😉

Ke štítkům i rubrikám budou brzy k dispozici i praktické návody, jak je nastavovat a jak s nimi zacházet. Když do komentáře připíšeš, co konkrétně potřebuješ osvětlit, budu ráda za inspiraci a ty se svého návodu dočkáš dřív 😉

Nebo rovnou pod článek připiš, jak to máš na svém webu s rubrikami a štítky ty.

Co na to říkáš?

Autor: Petra Vymětalová

Petra je internetová průvodkyně technikáliemi pro počítačové blondýny. Obzvlášť miluje Wordpress, se kterým pracuje už od roku 2010. Víc se o ní dočtete na jejím blogu www.petravymetalova.cz.

3 komentáře na „Rubriky a štítky ve WordPressu“

  1. zdravím, měl bych dotaz. Pokud mám někoik úrovní rubrik a podrubrik (hierarchie) je dobré příspěvěk z hlediska SEO a správy zahrnout pouze do nejnižšího člena nebo do všech rubrik nad danou podrubrikou? Díky

    1. Honzo, dle mého názoru (nejsem expert na SEO) by mělo stačit zařadit článek do odpovídající podrubriky (podrubrik). Pokud bude ve více podrubrikách, nastavila bych jako primární tu, která je z pohledu vyhledávače výhodnější (ta se nastaví do url adresy).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *