Google Analytics = špión na webu

~ 2,5 minuty čtení

užitečné nástroje

Chtěla bych vědět, jestli na ten můj web vůbec někdo chodí. Taky by mě zajímalo, jak se tam vlastně dostane a co si tam čte, které stránky prochází. Dá se to nějak zjistit?

Jistěže dá. Existuje spousta nástrojů k měření návštěvnosti a sledování, jak se uživatelé na webu chovají. Nejkomplexnější a nejlevnější z nich je bezpochyby Google Analytics.

K čemu je dobrý Google Analytics

Google Analytics je užitečný online nástroj určený k měření a monitorování návštěvnosti webu. Je k dispozici zcela zdarma.

Google Analytics přehled publikaDíky němu můžeš sledovat třeba:

  • Kolik lidí chodí na tvůj web.
  • Jaké stránky se na tvém webu zobrazují a kolikrát.
  • Odkud přichází návštěvníci tvého webu.
  • Kolik času lidé tráví na tvém webu i na jednotlivých stránkách.
  • Kolik stránek zobrazí během jedné návštěvy.
  • Na jakých zařízeních si tvůj web zobrazují.
  • Ze kterých konkrétních stránek nejčastěji odcházejí.
  • Na které konkrétní stránky nejčastěji přicházejí.
  • Kolik návštěvníků se na tvůj web vrací.

Tyto údaje se navíc dají mezi sebou i různě kombinovat, takže při vhodném nastavení můžeš třeba zjistit:

  • Odkud přišli ti, kteří si u tebe něco objednali.
  • Kolik času na webu strávili ti, kteří přišli z nějakého konkrétního jiného webu nebo z reklamy.
  • Kolik zisku přinesla reklama AdWords.
  • Jak se na webu liší chování nových návštěvníků od chování vracejících se návštěvníků.
  • Odkud přicházejí ti, kteří si na webu zobrazí nejvíc stránek nebo na něm tráví nejvíc času.
  • Jak se na webu chovají návštěvníci, kteří si ho zobrazí na tabletu, oproti návštěvníkům na stolních počítačích.

Jak Google Analytics používat

Abys mohla využívat Google Analytics, je potřeba vytvořit si účet u této služby. Po vytvoření účtu se ti automaticky vygeneruje měřicí kód, který je potřeba vložit na web, jehož návštěvnost chceš sledovat.

Pak už jen sleduješ údaje, které Google Analytics naměří. Případně zde můžeš ještě nastavit třeba měření konverzí, sledování demografických údajů atd. To vše už probíhá vprostředí služby Google Analytics.

Pozor na cookies

Google Analytics využívá k měření návštěvnosti tzv. cookies. To jsou malinké textové soubory, které si ukládá v prohlížeči návštěvníků stránek (viz. Slovník).

Jakmile měřicí kód vložíš na svůj web, měla bys podle evropské legislativy upozornit své návštěvníky na ukládání cookies. Dle některých výkladů je toto potřeba až v momentě, kdy začneš měřit i demografické údaje (nastaví se v Google Analytics).

Nastavení upozornění je otázka pár minut, do konce týdne ti k tomu připravím další návod.

Začni měřit co nejdřív

Měření začne ve chvíli, kdy kód na svůj web vložíš. Není možné dodatečně vypátrat jakékoli informace o návštěvnosti před vložením měřicího kódu.

Z toho důvodu doporučuji vložení měřicího kódu zbytečně neodkládat. I když třeba zatím vůbec nerozumíš tomu, jak údaje v Google Analytics sledovat a vyhodnocovat, je důležité tyto informace sbírat.

Více na toto téma najdeš v mém článku Neměřit je totéž jako střílet naslepo.

Užitečné odkazy

Google Analytics pro začátečníky

Připravila jsem také online kurz Google Analytics pro začátečníky, ve kterém tě naučím s tímto nástrojem pracovat → zjistit víc o kurzu.

Co na to říkáš?

Autor: Petra Vymětalová

Petra je internetová průvodkyně technikáliemi pro počítačové blondýny. Obzvlášť miluje Wordpress, se kterým pracuje už od roku 2010. Víc se o ní dočtete na jejím blogu www.petravymetalova.cz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *